Ma 2024. 11. 25., Katalin napja van |
Utazz el! Éld át! Írd meg!EXPLORERS WANTED! Keressük a világ legbátrabb utazóit, legvadabb fotóit / videóit, legvagányabb bloggereit. Jelentkezni az info@explorergroup.hu e-mail címen lehet. A felfedezők köztünk vannak! |
„Bóklászni a nagyok lábai között” - interjú Németh Áron vitorlázóvalBeszámoló a máltai 2009 Rolex Middle Sea vitorlásversenyről
2009-12-09 | Utoljára módosítva: 2010-12-14 23:36:37
Szerz(ők): Somogyvári D. György | Fotós(ok): Ajpek Orsi Nincs látogató, aki Valletta erődvárosa láttán ne válna hajlamossá arra, hogy keverje a jelent a múlttal. A Grand Harbour okkerbarnára fakult kővilágában barangolva kalózok, törökök, Napóleon bujkáló tengerészei, a Szent József-rend lovagjai, a második világégés katonái kísérik szellemképek formájában az utazót.
Aztán nagyot dörren a Saluting Battery 24 fontos ágyúinak egyike, és a hang visszazökkent a jelenbe. Odalent, a kikötőben éppen útjára indul 69 szupermodern árbocos hajó, hogy teljesítse a Földközi-tenger újkori kihívását, a 2009 Rolex Middle Sea vitorlásversenyét.
Mi történt? A kérdést a 33 éves Németh Áronnak, az Ausztráliából két éve hazatért vitorlázónak tesszük fel. Áron a máltai indulás előtt repült be harmadmagával a Magyar Tengeri bajnokságról, Pisán keresztül, hogy a legénység tagjaként részt vehessen a Middle Sea-versenyen. Régi hajósok módjára tegeződünk. – Mielőtt rátérünk az események részleteire… Balaton, Sydney, Málta. Ennyit tudok rólad. Ez a háromszög valószínűleg nem jött össze ilyen egyszerűen. – Családi hagyomány. Édesapámnak a mai napig megvan az a 35-ös svéd építésű cirkálója Fonyódon, amelyen elkezdtem bóklászni a nagyok lábai között. Nyolcéves voltam, amikor apám beíratott a MAHART-klubba Siófokon, és megkaptam első Optimistomat. Később, a 470-es kategóriában két évig voltam válogatott. Amikor a hajózási vállalat becsődölt, szerényebb körülmények között, szponzor nélkül is folytattam a versenyzést 2002-ig. Eközben lediplomáztam humán erőforrás szakon, a szabadidőmben pedig hajók építésében vettem részt. – Mikor és hogyan kerültél ki Ausztráliába? – Huszonhat éves koromig bírtam itthon. Aztán elfogott a vágy, hogy nekivágjak a nagyvilágnak. Érdekes módon nem a vitorlázás izgatott. Mehetnékem volt. A barátnőmmel kettesben, négy hónapos vízummal a zsebünkben Sydney-be repültünk „angolt tanulni”. Beiratkoztunk egy nyelvkollégiumba. Irtózatos szerencsénk volt. Amikor a hatóságok felé igazolni tudtuk, hogy az iskolai tanfolyam kétéves, megadták a két évre szóló tartózkodási engedélyt. – Miből éltetek? – Kitanultam a szakácskodást a „világ legjobb éttermében”. Seafood restaurant volt, nagyon élveztem a munkát, habár hat napot dolgoztam, abból háromszor 14-16 órát. Iszonyú munkatempó. Mellette semmi mást nem lehetett csinálni. – Ott dolgoztál a világ talán leghíresebb kikötőjében, a modern vitorlázás egyik bölcsőjében, s nem viszketett a tenyered a vitorlakötél után? – Két évig a partról nézegettem a vásznakat a szinte mindennapos versenyeken. Csak azután kezdtünk belefolyni a „bulihajózásba”, a hétvégi vagy esti öbölcirkálásba. A párom hosszabb időre visszatért Magyarországra. Otthagytam az éttermet, megtömtem a hátizsákomat, és felautóztam Cairns környékére a keleti parton. Jachtmunkát kerestem. A várostól délre, a Nagy Korallzátony mentén, egészen Gladstonig vállalatok tucatjai szállítanak turistákat a Reef szigetvilágába és búvárparadicsomaiba, maximéretű motorosokkal és vitorlásokkal. – Sikerült bejutnod a bűvös körbe? – Egy óriás katamaránon kaptam munkát, Repulse-öböl környékén. A Whitsunday-szigetcsoport tagjaira vittünk turistákat. Az utak általában egynaposak voltak, a hajón elfért hetven ember is. Többnyire búvárkodni akartak. A legénység között volt öt-hat amerikai búvároktató, akik bárkit megtanítottak egy óra alatt merülni. Egyik úti célunk a Hamilton-sziget volt, a kontinens legdrágább reszortja, tömve szállodákkal. A sziget tulajdonosának saját törvényvilága van: aki nem tetszik neki, azt kidobatja. A helyi jachtklubok rendszeresen rendeznek versenyeket a szigetek között. Hogy milyen érzés volt az aktív Stromboli vulkán tövében hajóznia Áronnak, arról a The Explorer magazin decemberi számában olvashat bővebben.
|
Keresés |