Ismerjük Verne regényét, melyben Phileas Fogg 80 nap alatt akarja megkerülni a Földet. Blaskovich Ákos és Csák Attila vállalkozása pont akkora kihívás, mint Fogg 19. századi kalandja – vitorlásukkal ugyanis úgy tervezik áthajózni a világtengert, hogy csak 80 liter üzemanyagot használnak. Ezzel a pazarló energiafelhasználásra hívják fel a figyelmet. A 80 liter alatt a Föld körül sajtótájékoztatóján jártunk.
Blaskovich Ákos és Csák Attila vérbeli kalandorok. Három éve pattant ki a fejükből az az ötlet, hogy vitorlással körbekerüljék a Földet – méghozzá olyan technológiák felhasználásával, amelyeket eddig még nem igazán alkalmaztak vitorlásutak során. Az expedícióval szeretnék felhívni arra a figyelmet, hogy mennyivel kevesebb energiából lehet megélni változatlan életminőség mellett.
A két kalandor szeptember 11-én vág neki a földkerülésnek. Egy adriai kikötőben bontanak vitorlát, amelynek a dokkjában már ott ringatózik hajójuk, a 43 lábas Tempes. A Tempest Ákos és Attila 1997-ben vásárolták, és azóta a Földközi-tenger minden zegzugát bejárták vele. A kissé viharvert hajót saját kezűleg újították fel – már ekkor ügyelve arra, hogy minél kevesebb kárt tegyenek a tengeri környezetben: a vitorlás alját ugyanis olyan algagátló szerrel kenték le, amely nem árt a tengeri élővilágnak.
A hajón helyet kap majd továbbá egy szélturbina és egy méretes napelem is. Ez a napelem egyébként nem kifejezetten hajókra kifejlesztett találmány, hanem egy olyan eszköz, amelyet bárki megvásárolhat saját házára. „A technológia hagyományos, semmilyen újítás nincs benne. A felhasználási mód az újdonság. A hagyományos lakossági napelemet extrém körülmények között teszteljük” – avat be az újítás lényegébe bennünket Attila.
Csák Attila
Attila igazi sportember: az idei évben lett a Senior tőrvívás Európa-bajnoka. Az építőmérnökként diplomázott kalandor szenvedélye a vitorlázás, sokáig versenyzett a Balatonon is. Ő vásárolta meg 1997-ben a Tempes vitorlást, amellyel most földkerülő útra indulnak.
|
Ákos és Attila kitűzött célja, hogy maximum 80 liter üzemanyag felhasználásával vigyék véghez a 45 750 kilométeres utat. Azonban ez az üzemanyag sem átlagos benzin: a MOL felajánlásában a hajót csakis használt étolajból kifejlesztett biodízellel hajtják majd. „Persze, nem kell szó szerint venni a nyolcvan litert. Ezt tűztük ki célul, és minden erőnkkel azon leszünk, hogy meg is tartsuk. De tekintve azt, hogy a Karib-szigetekig egy átlagos úton 700 liter benzint használnánk el, már az is szép teljesítmény lesz, ha megközelítjük a 80 litert” – nyilatkozta Ákos. –„A hajózásnak vannak ugyanis olyan szabályai, amelyek például előírják, hogy a kikötőkben kizárólag csak motorhasználattal lehet közlekedni, valamint a motor által fejlesztett energia kell a navigációhoz, a GPS-hez is. De mi igyekszünk mindezt majd megújuló energiával megoldani. A hajózásban nem használt zöld technikákat fogjuk alkalmazni: a napelemeket, a szélkerekeket és a led világítást.”
Blaskovich Ákos
A borász végzettségű Ákos gyermekkori álma volt, hogy egyszer körbehajózhassa a Földet. Igazi kalandor, aki 1998-ban szerezte meg első kishajó-vezetői képesítését. Többször vett részt vitorlásversenyen is, a Mister Cup versenyen kétszer is harmadik helyezést ért el. Szíve ügye a környezetvédelem – 1985-ben hozta létre a Folprint zöld nyomdát, ahol kizárólag 100%-ban újrahasznosított papírokra nyomtatnak.
|
A „zöldfülű” földkerülők Gál Józseftől kértek gyakorlati tanácsokat ahhoz, hogyan vigyék véghez elképzeléseiket. Gál József egyébként már kétszeres földkerülő, és összesen több mint 10 évet töltött a tengeren. A veterán vitorlázó a technikai dolgok mellett a lelki megpróbáltatásokat is kiemelte. „A legfontosabb, hogy aki elindul egy ilyen útra, olyan csapattárssal menjen, akivel hosszabb távon is jól kijön, különben soha nem fognak körbeérni.” József azt is kihangsúlyozta, hogy miért fontos felhívni az emberek figyelmét a környezettudatosságra: „A jelenleg használatos energia egyötöde is elég lenne, ha mindenki annyira figyelmesen takarékoskodna a hajóúton, mint Ákos és Attila.”
A tengerjáró kalandorok szeptember 11-én vágnak neki földkerülő expedíciójuknak, és terveik szerint 594 napot lesznek úton. 50-60 kikötéssel számolnak, amely során érintik a világ legszebb területeit. A túrát 2-3 hetes etapokra osztották fel, így az út néhány szakaszán egy-egy családtag vagy barát is elkísérheti őket. Úgy tervezik, hogy a későbbiekben kalandvágyó „civilek” is csatlakozhatnak az expedícióhoz. A vállalkozó kedvű vitorlázók a kikötőkben szívesen várják azokat az érdeklődőket is, akinek fontos a környezettudatosság.
Képek: www. imagesbyrajna.com