Ma 2024. 05. 05.,
Györgyi napja van

Utazz el! Éld át! Írd meg!

EXPLORERS WANTED! Keressük a világ legbátrabb utazóit, legvadabb fotóit / videóit, legvagányabb bloggereit. Jelentkezni az info@explorergroup.hu e-mail címen lehet.

A felfedezők köztünk vannak!

  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • user warning: UPDATE command denied to user 'exptravel'@'localhost' for table 'cache_block' query: UPDATE cache_block SET data = 'a:2:{s:7:\"subject\";s:16:\"Relevant Content\";s:7:\"content\";s:709:\"<div class=\"item-list\"><ul><li class=\"first\"><a href=\"/cikkek/legfrissebb-szamunkbol-mike-rutzen-sharkman\">Legfrissebb számunkból: Mike Rutzen, a &quot;Sharkman&quot;</a></li>\n<li><a href=\"/cikkek/nok-az-orok-jeg-birodalmaban\">Nők az örök jég birodalmában</a></li>\n<li><a href=\"/cikkek/meregfiolak-neptunusz-kincses-ladajaban\">Méregfiolák Neptunusz kincses ládájában</a></li>\n<li><a href=\"/cikkek/feketeszakall-rettegett-kaloz-visszater-%E2%80%93-feltarjak-az-anna-kiralyno-bosszujanak-roncsait\">Feketeszakáll, a rettegett kalóz visszatér – feltárják az Anna királynő bosszújának roncsait</a></li>\n<li class=\"last\"><a href=\"/cikkek/kogutowicz-mano\">Kogutowicz Manó</a></li>\n</ul></div>\";}', created = 1714923207, expire = -1, headers = '', serialized = 1 WHERE cid = 'relevant_content:cikkek:explorert:hu:r.1:http://travel.explorerworld.hu/cikkek/kalozok-gengszterek-csatornapatkanyok' in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/includes/cache.inc on line 109.
  • user warning: UPDATE command denied to user 'exptravel'@'localhost' for table 'cache_block' query: UPDATE cache_block SET data = 'a:2:{s:7:\"subject\";s:16:\"Relevant Content\";s:7:\"content\";s:672:\"<div class=\"item-list\"><ul><li class=\"first\"><a href=\"/hirek/az-oceanok-elsavasodasa-okozta-kihalasi-hullamot\">Az óceánok elsavasodása okozta a kihalási hullámot?</a></li>\n<li><a href=\"/hirek/megtalaltak-morgan-kapitany-kalozhajojat\">Megtalálták Morgan kapitány kalózhajóját?</a></li>\n<li><a href=\"/hirek/csontoshalak-megismetlodhet-foldtortenet-egyik-nagy-fajkihalasa\">Csontoshalak - megismétlődhet a földtörténet egyik nagy fajkihalása</a></li>\n<li><a href=\"/hirek/megtalaltak-legnagyobb-halrajt\">Megtalálták a legnagyobb halrajt</a></li>\n<li class=\"last\"><a href=\"/hirek/egyre-melegebbek-az-oceanok\">Egyre melegebbek az óceánok</a></li>\n</ul></div>\";}', created = 1714923207, expire = -1, headers = '', serialized = 1 WHERE cid = 'relevant_content:hirek:explorert:hu:r.1:http://travel.explorerworld.hu/cikkek/kalozok-gengszterek-csatornapatkanyok' in /home/ecomedia/public_html/travel.explorerworld.hu/includes/cache.inc on line 109.

Kalózok, gengszterek, csatornapatkányok

2009-02-25 | Utoljára módosítva: 2011-04-19 15:01:47
Szerz(ők): Somogyvári D. György | Fotós(ok): Reuters/Vándorkő

Felejtsük el az arany fülkarikát, a falábat, a félszemet fedő fekete kendőt, hagyjuk a kalózromantikát a hollywoodi filmekre. A modern tengeri kalózok gengszterek, a vizek útonállói, támadásaik brutálisak, gyorsak és olykor véresek. A három árbocos vitorlás, az elől töltős ágyú, a kard a múlté. A jelené a jetcsónak, az AK 47 automata kézifegyver, a vállról indítható rakéta, a radar, az infravörös látcső, a hőérzékelő képernyő.

2008. április 5-én a francia Le Ponant nevű luxus jachtot kalózok térítették el, miközben a Seychelles-szigetekről a Földközi tenger felé vitorlázott, utasok nélkül. A 91 méter hosszú, négyfedélzetes, háromárbocos hajót az Ádeni-öbölben megtámadta 12 szomáliai fegyveres és túszul ejtették a 30 főnyi legénységet. A rablók a szomáliai Garaad település közelében helyezték horgonyra zsákmányukat. Két millió eurót követeltek a hajótulajdonosoktól a személyzet szabadságáért.

A válasz? Sarkozy francia elnök két hadihajót, négy helikoptert és ötven kommandót küldött át Djiboutiból Garaad körzetébe, a mentést vezető admirálist úgy ejtőernyőztették be a helyszínre. A légiósok április 11-én kiszabadították a túszokat,

elfogtak három banditát – szomáliai források szerint lelőttek további hatot, ám ezt a franciák tagadják. A Le Ponant vegyes nemzetiségű legénysége a lelki traumától eltekintve, ezúttal ép bőrrel úszta meg az eltérítést. Nem úgy mások. Az utóbbi tíz évben 3200 tengerészt és utast ejtettek foglyul tengeri kalózok, ezek közül 160-at megöltek, 500-at súlyosan megsebesítettek. Az incidensek száma világszerte emelkedik, 2007-ben például 14 százalékkal: az év első kilenc hónapjában 198 támadást jelentettek, szemben az előző évi 174-el, azonos időszakban. Ebből 31 történt Szomália partjai körül! S ezek csupán a bejelentett tényleges esetek!

A nagyobb hajózási társaságok úgy vélik, ha emberéletben nem esett kár, akkor részükről gazdaságosabb, ha „házilag” dolgozzák fel a történteket. Ugyanis egy hajó, melynek napi állási költsége 50 ezer és 200 ezer amerikai dollár között mozog, csak ráfizethet a „hivatalos” nyomozásra egy harmadik világbeli állam lassú és kiismerhetetlenül szövevényes bürokráciájában, több hetes kikötői vesztegzár esetén. Másfelől ott van a reputáció kérdése. A világkereskedelem gazdasági tengerén egy hajózási vállalat csakis úgy maradhat a felszínen, ha hírnevén, vagyis a megbízhatóságán nem esik csorba.

Technika
A Kuala Lumpurban működő nemzetközi Kalóz Bejelentő Központ (Pirate Reporting Centre/PRC) szerint az évi támadások tényleges száma 500 körül mozog. Erősíti ezt az állítást a szervezet legfrissebb közleménye, mely a 2008. április 15-21. közötti, tehát alig egy hét alatt beérkezett beszámolókat dolgozza fel. A nyolc fegyveres támadás közül öt az Adeni-öbölben, a többi a Fülöp szigetek fővárosánál, a Manila-öbölben, Nigéria főkikötője, Lagos előtt, valamint az indonéziai Tanjung Priok közelében történt.

A megközelítések módszere mindegyik esetben hasonló. Kettőtől ötig terjedő számú, könnyű építésű, vagy felfújható gyorsmotorcsónak veszi körül a hajót s az orrukban felállított géppuskából leadott sorozatokkal lassításra, leállásra kényszerítik azt. Ha sikeres a támadás, az egyik csónak a kereskedelmi hajó oldalához húz, valaki dobóhorgonyt hajít a fedélzetre, melynek segítségével kötéllétrát húznak fel. Kézifegyverekkel összeterelik a legénységet, a zömét megkötözik és egy raktárba zárják, míg néhány tisztet és a kapitányt túszul ejtve végigrabolják a kabinokat, a hajóirodát s visznek minden mozdítható értéket, beleértve a hajó páncélszekrényét is. Amennyiben a rakomány értékes (elektronika, járművek, alkatrészek, élelem, speciális ásványok stb.) és van rájuk „vevő” a bandák szervezetén belül, a legénységet csónakba rakják, a tiszteket vagy együttműködésre kényszeríti, vagy elzárják őket „későbbi használatra”, – és elviszik az egész hajót. A hajótulajdonosok utasítása a kapitányhoz két pontból áll. Először is mindent tegyél meg annak érdekében, hogy a speciális technika segítségével és hajómanőverekkel elmenekülj a kalózok elől. Ha mégis a fedélzetre jutnak, hasonlóan az utasszállító repülőgépekhez, ne tanúsíts ellenállást, mivel annak legkisebb jelére a kalózok késelnek vagy lőnek.

Süllyesztő
A hírek többnyire a nagyobb méretű kereskedelmi-, vagy a turizmusban részvevő hajók elleni kalóztámadásokról szólnak. De mi történik azokkal a kisebb halászhajókkal és világot járó magán vitorlásokkal, melyek gyanús körülmények között, nyomtalanul tűnnek el tucatjával – olykor százával – évente, a teljes legénységgel együtt? Egy részükért a szűk hajóutakon horgonyzó helyeken éjszaka működő „csatornapatkányok”, vagyis a helyi megélhetési bűnözők felelősek. Jellemzően csendben közelítik meg a gyanútlan vízi járművet, vitorlázva, evezve vagy úszva, hangtalanul, késsel „dolgoznak”, az elszabadított jachtot átviszik egy közelben vesztegelő motoros hajóhoz, kibelezik, majd elsüllyesztik. Tipikus helyszínek a Karib-tenger szigetvilága, Brazília partvidéke, a Vörös-tenger déli része.

A cikk folytatását az Explorer Magazin 2008. júniusi számában olvashatják!

Cikkek a magazinból

Sorry, you need to install flash to see this content.