Ma 2025. 02. 16., Julianna, Lilla napja van |
Utazz el! Éld át! Írd meg!EXPLORERS WANTED! Keressük a világ legbátrabb utazóit, legvadabb fotóit / videóit, legvagányabb bloggereit. Jelentkezni az info@explorergroup.hu e-mail címen lehet. A felfedezők köztünk vannak! |
Kalózok, gengszterek, csatornapatkányok
2009-02-25 | Utoljára módosítva: 2011-04-19 15:01:47
Szerz(ők): Somogyvári D. György | Fotós(ok): Reuters/Vándorkő Felejtsük el az arany fülkarikát, a falábat, a félszemet fedő fekete kendőt, hagyjuk a kalózromantikát a hollywoodi filmekre. A modern tengeri kalózok gengszterek, a vizek útonállói, támadásaik brutálisak, gyorsak és olykor véresek. A három árbocos vitorlás, az elől töltős ágyú, a kard a múlté. A jelené a jetcsónak, az AK 47 automata kézifegyver, a vállról indítható rakéta, a radar, az infravörös látcső, a hőérzékelő képernyő. 2008. április 5-én a francia Le Ponant nevű luxus jachtot kalózok térítették el, miközben a Seychelles-szigetekről a Földközi tenger felé vitorlázott, utasok nélkül. A 91 méter hosszú, négyfedélzetes, háromárbocos hajót az Ádeni-öbölben megtámadta 12 szomáliai fegyveres és túszul ejtették a 30 főnyi legénységet. A rablók a szomáliai Garaad település közelében helyezték horgonyra zsákmányukat. Két millió eurót követeltek a hajótulajdonosoktól a személyzet szabadságáért. A válasz? Sarkozy francia elnök két hadihajót, négy helikoptert és ötven kommandót küldött át Djiboutiból Garaad körzetébe, a mentést vezető admirálist úgy ejtőernyőztették be a helyszínre. A légiósok április 11-én kiszabadították a túszokat, elfogtak három banditát – szomáliai források szerint lelőttek további hatot, ám ezt a franciák tagadják. A Le Ponant vegyes nemzetiségű legénysége a lelki traumától eltekintve, ezúttal ép bőrrel úszta meg az eltérítést. Nem úgy mások. Az utóbbi tíz évben 3200 tengerészt és utast ejtettek foglyul tengeri kalózok, ezek közül 160-at megöltek, 500-at súlyosan megsebesítettek. Az incidensek száma világszerte emelkedik, 2007-ben például 14 százalékkal: az év első kilenc hónapjában 198 támadást jelentettek, szemben az előző évi 174-el, azonos időszakban. Ebből 31 történt Szomália partjai körül! S ezek csupán a bejelentett tényleges esetek! A nagyobb hajózási társaságok úgy vélik, ha emberéletben nem esett kár, akkor részükről gazdaságosabb, ha „házilag” dolgozzák fel a történteket. Ugyanis egy hajó, melynek napi állási költsége 50 ezer és 200 ezer amerikai dollár között mozog, csak ráfizethet a „hivatalos” nyomozásra egy harmadik világbeli állam lassú és kiismerhetetlenül szövevényes bürokráciájában, több hetes kikötői vesztegzár esetén. Másfelől ott van a reputáció kérdése. A világkereskedelem gazdasági tengerén egy hajózási vállalat csakis úgy maradhat a felszínen, ha hírnevén, vagyis a megbízhatóságán nem esik csorba. A cikk folytatását az Explorer Magazin 2008. júniusi számában olvashatják!
Relevant Content |
Keresés |